VAD ÄR 2E?

Även i Sverige har vi på senare år börjat prata om särskilt begåvade elevers behov av anpassningar i skolan, vilket man i många andra delar av världen har gjort länge. Mitt initiala intresse för den elevgruppen har med åren breddats till att röra allra mest de elever som inte bara har ovanligt hög begåvning och lärandepotential, utan som också befinner sig i skolsvårigheter för att de behöver stöd för sina ofta oupptäckta parallella funktionsnedsättningar. Även om hög begåvning är en tillgång är den också en faktor som riskerar att användas till så pass god maskering av svårigheter att individens behov inte identifieras för den hårda inre kamp som dagligen förs. Resultatet är tyvärr alldeles för ofta en djup känsla av att det är något fel på en.

2E är en förkortning av "twice exceptional", eller dubbelt exceptionell. En 2E-elev är en elev som har ett starkt intellekt, men samtidiga svårigheter som begränsar tillgången till det intellektet - särskilt ofta i skolrelaterade sammanhang.

2E kan handla om hög begåvning i kombination med NPF, men svårigheterna kan också vara av annan karaktär, som syn- och hörselnedsättningar, dyslexi, språkstörning, reumatiska sjukdomar eller andra mer eller mindre bestående nedsättningar i funktion. 2E är det komplexa i att ha det extra lätt och extra svårt i sitt lärande, på samma gång.

Personligen kan jag allra bäst bidra med kunskap om hur det ser ut när adhd och autism samexisterar med hög begåvning, och vad skolan behöver ha beredskap för i mötet med sådana elever.

© 2022 Pia Rehn Utbildning AB
Skapad med Webnode
Skapa din hemsida gratis! Denna hemsidan är skapad via Webnode. Skapa din egna gratis hemsida idag! Kom igång